Prezadxs,
Disponibilizamos diversas publicações, chamadas de artigos, além da chamada pública do CNPq. Vale conferir:
- Chamada do CNPq - Programa Editorial. Acesse AQUI
***
Novos artigos - Educação em Revista - Acesse em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0102-469820180001&lng=pt&nrm=iso
Temas: O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO ABORDAGEM MULTIMODAL
González García, Javier
CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO INFANTIL - CONSIDERAÇÕES A PARTIR DAS EXPERIÊNCIAS DAS CRIANÇAS
Santos, Sandro Vinicius Sales dos
A CONSTITUIÇÃO IDENTITÁRIA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA NO CONTEXTO DOS MESTRADOS PROFISSIONAIS
Losano, Leticia; Fiorentini, Dario
AS LICENCIATURAS EM HISTÓRIA E A LEI 10.639/03 - PERCURSOS DE FORMAÇÃO PARA O TRATO COM A DIFERENÇA?
Coelho, Mauro Cezar; Coelho, Wilma de Nazaré Baía
O ENSINO DE PORTUGUÊS NO BRASIL: AS DESIGUALDADES DA DISTRIBUIÇÃO LINGUÍSTICA
Pietri, Emerson de
OS JOVENS E A ESCRITA: PRÁTICAS ESCOLARES E EXTRAESCOLARES EM PORTUGAL
Cardoso, Inês; Pereira, Luísa Álvares; Lopes, Célia da Graça; Lopes, Rui Patrício Andrade Pereira
A ANÁLISE DE INTERAÇÕES DISCURSIVAS EM AULAS DE CIÊNCIAS: AMPLIANDO PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS NA PESQUISA EM ARGUMENTAÇÃO
Franco, Luiz Gustavo; Munford, Danusa
NA CRECHE, CUIDADOS CORPORAIS, AFETIVIDADE E DIALOGIA
Guimarães, Daniela; Arenari, Rachel
AVALIAÇÃO DA FORMAÇÃO ACADÊMICA E DA INSERÇÃO LABORAL ENTRE GRADUADOS DE PEDAGOGIA EM EDUCAÇÃO BÁSICA NO CHILE
Espinoza, Oscar; González, Luis; Sandoval, Luis; Castillo, Dante
FEMINISMOS PARA ALÉM DOS FEMINISMOS: ÊTHOS CRÍTICO E TRANSFORMAÇÃO DO PENSAMENTO
Balthazar, Gregory da Silva; Marcello, Fabiana de Amorim
A QUALIDADE DA EDUCAÇÃO INFANTIL COMO OBJETO DE ANÁLISE NAS DECISÕES JUDICIAIS
Taporosky, Barbara Cristina Hanauer; Silveira, Adriana Aparecida Dragone
***
Novo Dossiê temático RIDPHE_R
Educación Física en Iberoamérica: historia, memoria y patrimonio/Educação Física na Iberoamérica: história, memória e patrimônio/Physical Education in Ibero-America: history, memory and heritage
Lucia Martínez Moctezuma, Meily Assbú Linhales
Resumo
Este número temático da RIDPHE_R, Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, reúne estudos históricos do Brasil, do México, do Uruguai e da Argentina que tematizam prioritariamente as prescrições e práticas para a educação do corpo e para o desenvolvimento da cultura física, em especial na sua configuração como disciplina escolar – a Educação Física. Com encontros regulares em diferentes fóruns de debate, estes autores e autoras também colocam em evidência o fato de que a pesquisa histórica relativa à educação física na América Latina, de alguma maneira, tende a convocá-los, também, para as ações relativas à organização de acervos documentais e à formulação de políticas de preservação da memória.
Acessem: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/issue/view/324
***
Exploring_childhood_studies Digest, Vol 99, Issue 5
Send Exploring_childhood_studies mailing list submissions to
exploring_childhood_studies@email.rutgers.edu
To subscribe or unsubscribe via the World Wide Web, visit
https://email.rutgers.edu/mailman/listinfo/exploring_childhood_studies
via email, send a message with subject or body 'help' to exploring_childhood_studies-request@email.rutgers.edu
You can reach the person managing the list at exploring_childhood_studies-owner@email.rutgers.edu
When replying, please edit your Subject line so it is more specific than "Re: Contents of Exploring_childhood_studies digest..."
Today's Topics:
1. Doing childhood, doing politics through books, films, and
poetry (Robyn Long)
2. Post-Doc Research Fellow in Childhood and Youth, University
of Leeds, UK (michael)
3. Call for Contributors: SAGE Encyclopedia of Children and
Childhood Studies (Matthew Prickett)
Dear Colleagues,
Over the next few months, the Connectors Study team is looking to build up a resource for those of us involved in the teaching of childhood and youth studies, and cognate disciplines, especially with an emphasis on the relationship between childhood and public life, children’s participation, childhood agency, and children’s politics.
The resource is intended to complement existing academic reading lists and to provide ideas about the ways in which the arts and the humanities can be used in our understanding of childhood publics.
We are therefore asking for nominations of books, films and/or poetry that illuminate the meeting point and any combination of the following themes: childhood, the political (broadly defined), family life, intergenerational conflict/solidarities, and social change.
Examples we have been discussing as a team include but are not limited to books such as Midnight's Children (Salman Rushdie), Crab Crawl (Günter Grass), The Mandibles (Lionel Shriver), The Life of Others (Neel Mukerjee), Lord of the Flies (William Golding), The Outsiders (SE Hinton), Vernon God Little (DBC Pierre), The Tin Drum (Günter Grass), Nip the Buds, Shoot the Kids (Kenzaburo Oe) and many others. And films, such as: Ivan’s Childhood (Andrei Tarkovsky), The 400 Blows (Francois Truffaut), Au Revoir les Enfants (Louis Malle), Walkabout (Nicholas Roeg), Hope and Glory (John Βoorman), The White Ribbon (Michael Haneke), Dead Birds (Robert Gardner), Diamonds of the Night (Jan Němec), Zero de Conduit (Jean Vigo) Turtles can Fly (Bahman Ghobadi), Come and See (Elem Klimov), If… (Lindsay Anderson), A Time for Drunken Horses (Bahman Ghobadi), The Kid (Charlie Chaplin),The Promise (Luc & Jean-Pierre Dardenne), Willow and Wind (Mohammad-Ali Talebi ), The Return (Andrey Zvyagintsev), The Red Balloon (Albert Lamorisse), Germany, Year Zero (Roberto Rossellini), Where Is the Friend's Home? (Abbas Kiarostami).
We are asking that nominations are accompanied by short justification for the nomination (up to 300 words although if you would like to write more that’s also fine). The nomination and its justification, credited to the nominator, will be re-blog on the Connectors Study blog over the winter of 2018-2019. All nominations will remain openly accessible on the blog and offered as suggestions for enriching and complementing reading lists, where there is an interest in broadening social science curricula and engaging with cinematographic, literary, and poetic and figurations of the civic and the political in childhood.
There is no deadline for nominations/submissions and we will take them on a rolling basis until the end of the project in September 2019. We are particularly keen to create an international resource and especially encourage the nomination of books, films and poetry from the Global South, and of directors, poets and writers, past and present, whose work speaks from different positions of ability, class, ethnicity, gender, and race backgrounds, and their combination.
Please send nominations to s.nolas@gold.ac.uk
With thanks and best wishes,
Robyn Long
Melissa Nolas
Christos Varvantakis
Vinnarasan Aruldoss
***
Ponencias II Jornada de Revista Académicas de Ciencias Sociales y Humanidades, LatinRev Argentina (28 jun 2018)
Disponibles las ponencias de la II Jornada de Revista Académicas de Ciencias Sociales y Humanidades: “Posproducción, difusión y estrategias efectivas de indización”, LatinRev Argentina (realizada el 28 de junio de 2018) en: http://flacso.org.ar/latinrev/jornadas-y-capacitacion/
***
[REEDUC] Publicação de nova edição
Caros leitores,
Revista Educação e Cultura Contemporânea acaba de publicar seu último
número em http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc. Convidamos a navegar no sumário da revista para acessar os artigos e itens de interesse. Uma boa leitura.
****
Revista Educação e Cultura Contemporânea
Vol. 15, No 39 (2018)
Sumário
http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/issue/view/208
Editorial
--------
Editorial (1-6)
Inês Barbosa de Oliveira
Artigos
--------
Who benefits from Western forms of education? Unveiling ‘epistemological
blindness’ in language teacher education/Quem beneficia dos modos de
educação ocidentais? Desocultando a ‘cegueira epistemológica’ na
formação de professores de língua (7-30)
Maria Alfredo Moreira
Itinerant Curriculum Theory meets Teacher Education: Educational
foundations, knowledge production, and the teaching and learning context
(31-53)
Todd Alan Price
Contra a cegueira epistemológica nos rumos da teoria curricular itinerante
(54-85)
Maria Luiza Sussekind, João M. Paraskeva
Mestrados e doutorados profissionais: espaços para pesquisas em educação
a distância (86-114)
João Mattar, Wanderlucy Czeszak
Alteridade na pesquisa em educação: por uma ética do desconforto
(115-135)
Viviane Ines Weschenfelder, Elí Henn Fabris
“Imaginar apesar de tudo”: da imagem à responsabilização ética pela
vida do outro (136-162)
Gregory da Silva Balthazar, Fabiana de Amorim Marcello
O pesquisador assume seus limites - início do processo de ir além da
cegueira epistemológica herdada. (163-178)
Virgínia Louzada, Nilda Alves
Isto não é um cachimbo: reflexões acerca da fabricação de verdades
sobre objeto e sujeitos de pesquisa em Educação. (179-195)
Doriele Andrade Duvernoy
Potências e desafios da relação entre cegueira epistemológica e
problematização para a pesquisa com a escola. (196-214)
Clarice Salete Traversini, Julia Milani Reis, Konstans --- Steffen
Experimentar modos outros de habitar a escola: arte e filosofia na pesquisa
em educação (215-237)
Daniel Bruno Momoli, Luciana Gruppelli Loponte
Saberes subalternizados e a possibilidade de ruptura com a servidão:
pesquisa no cotidiano escolar (238-257)
Janete Magalhães Carvalho
Sobre o rigor poético do artista: uma outra concepção de ciência
(258-281)
Christian Fernando Ribeiro Guimarães Vinci
Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação (282-303)
Elizeu Clementino de Souza, Mariana Martins de Meireles
Auto(trans)formação permanente com professores: em busca de uma
compreensão político-epistemológica (304-324)
Joze Medianeira dos Santos de Andrade Toniolo, Celso Ilgo Henz
Narrativas em redes de compartilhamento de saberes docentes: possíveis
alternativas à cegueira epistemológica? (325-341)
Alexandra Garcia, Soymara Vieira Emilião
A pesquisa como movimento de afirmação da vida inventiva de
docentes/discentes (342-356)
Tania Mara Zanotti Guerra Frizzera Delboni, Sandra Kretli da Silva
Movimento de educação do campo enquanto fenômeno decolonial: afirmando
percursos de desobediência político-epistemológica (357-374)
Magno Nunes Farias, Wender Faleiro
Educação antirracista e epistemologias diversas: políticas afirmativas
no Brasil e Uruguai (375-396)
Carla Beatriz Meinerz, Martín José Fernández Ramírez
Imagens e as suas fugas do visível (397-415)
Antonio Carlos Rodrigues de Amorim
Reflexões filosóficas e político-epistemológicas na pesquisa em
educação: como ver a realidade? (416-441)
Jane Paiva, William Rodrigues Barbosa
Agnosia epistemológica (442-457)
Carlos Roberto Carvalho, Affonso Henrique Vieira da Costa
Por uma Educação que inclua a cegueira física e transcenda a cegueira
epistemológica: a experiência do jogo da capoeira (458-478)
Albert Cordeiro, Nazaré Cristina Carvalho
***
Childhood Vol. 25, No. 3, August 1, 2018 is now available online
Editorial
A global journal of local and global child research Karl Hanson
25th anniversary special section: Conversations
‘Global/local’ research on children and childhood in a ‘global society’ Moderator: Karl Hanson, Participants: Tatek Abebe, Stuart C Aitken, Sarada Balagopalan, and Samantha Punch
Articles
Refiguring childhood: Hannah Arendt, natality and prefigurative biopolitics Kevin Ryan
‘Do you know what we do when we want to play?’ Children’s hidden politics of resistance and struggle for play in a Swedish asylum centre Sandra Karlsson
Perspectives of ultra-Orthodox children in Israel on risk and protection: The intersection of culture, religion, spirituality, and socio-political context Yochay Nadan and Zev Ganz
In defence of tokenism? Implementing children’s right to participate in collective decision-making Laura Lundy
Researching disabled children and young people’s views on decision-making: Working reflexively to rethink vulnerability Sarah Louise Skyrme and Simon Woods
Competent parents with natural children: Parent and child identities in manual-based parenting courses in Sweden Hetty Rooth,Katarina Piuva, Ulla Forinder, and Maja Söderbäck
Children and sexting: The case for intergenerational co-learning Nick Lee, Angela Hewett, Clara Rübner Jørgensen, Jerome Turner, Alex Wade, andAnnalise Weckesser
Reflexivity and ethical mindfulness in participatory research with children: What does it really look like? Antonia Canosa, Anne Graham, and Erica Wilson
***
Revista Argumentos Pró-Educação publica v.3 n8 Maio-Agosto de 2018
Prezados colegas e leitores Com satisfação divulgamos mais uma edição da Revista Argumentos Pró-Educação.
Volume 03, n. 8, maio-agosto/2018. DOI: http://dx.doi.org/10.24280/ape.v3i8
Segue o link para revista e o Sumário.
Desejamos uma excelente leitura.
http://ojs.univas.edu.br/index.php?journal=argumentosproeducacao&page=issue&op=view&path[]=23
Sumário
http://ojs.univas.edu.br/index.php?journal=argumentosproeducacao&page=issue&op=view&path%5B%5D=23&path%5B%5D=showToc
Editorial
Editorial
Jose Luis Sanfelice
Artigos
Nietzsche e a crítica ao humanismo na educação
Vilmar Martins
MARTINS
Diário Popular e Correio Paulistano: espaço de atuação do grêmio de professores
Lidiany Cristina de Oliveira
OLIVEIRA
O campo da formação docente no Brasil: análise da produção científica (2008-2015)
Daniela Gilvana Alfredo Sene, Jane Kelly Oliveira Friestino
SENE_FRIESTINO
Formação continuada de professores: pressupostos teóricos sobre sua concepção e suas modalidades
Alexandre Giacomini, Everton Lüdke
GIACOMINI_LUDKE
Inclusão e integração do refugiado: reflexões iniciais a partir do contexto educacional
Poliana Fabíula Cardozo, Vinícius Alves da Silva
CARDOZO_SILVA
Atividade de estudo e o jovem no ensino médio técnico: alguns apontamentos
Fabrício Spricigo, Marleide Coan Cardoso, Marcos Luis Grams
SPRICIGO_CARDOSO_GRAMS
Relatos de Experiência
Projeto autonomia do saber na EPG Dorival Caymmi: novos caminhos na EJA
Tiago Cavalcante Guerra, Marcus Vinicius de Melo Oliveira
GUERRA_OLIVEIRA
O têxtil no ensino de arte – corpo e tramas no saber sensível
Daiane Figueiredo Rosenhein, Maristani Polidori Zamperetti
ROSENHEIN_ZAMPERETTI
O ensino da arqueologia na educação infantil
Vitoria Duarte Wingert, Jander Fernandes Martins, Inês Caroline Reichert
WINGERT_MARTINS_REICHERT
Resenha
Resenha - Instituto Nacional de Telecomunicações (Inatel): 50 anos de história
Peterson Beraldo de Andrade
Novos artigos - Educação em Revista - Acesse em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0102-469820180001&lng=pt&nrm=iso
Temas: O PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO ABORDAGEM MULTIMODAL
González García, Javier
CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO INFANTIL - CONSIDERAÇÕES A PARTIR DAS EXPERIÊNCIAS DAS CRIANÇAS
Santos, Sandro Vinicius Sales dos
A CONSTITUIÇÃO IDENTITÁRIA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA NO CONTEXTO DOS MESTRADOS PROFISSIONAIS
Losano, Leticia; Fiorentini, Dario
AS LICENCIATURAS EM HISTÓRIA E A LEI 10.639/03 - PERCURSOS DE FORMAÇÃO PARA O TRATO COM A DIFERENÇA?
Coelho, Mauro Cezar; Coelho, Wilma de Nazaré Baía
O ENSINO DE PORTUGUÊS NO BRASIL: AS DESIGUALDADES DA DISTRIBUIÇÃO LINGUÍSTICA
Pietri, Emerson de
OS JOVENS E A ESCRITA: PRÁTICAS ESCOLARES E EXTRAESCOLARES EM PORTUGAL
Cardoso, Inês; Pereira, Luísa Álvares; Lopes, Célia da Graça; Lopes, Rui Patrício Andrade Pereira
A ANÁLISE DE INTERAÇÕES DISCURSIVAS EM AULAS DE CIÊNCIAS: AMPLIANDO PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS NA PESQUISA EM ARGUMENTAÇÃO
Franco, Luiz Gustavo; Munford, Danusa
NA CRECHE, CUIDADOS CORPORAIS, AFETIVIDADE E DIALOGIA
Guimarães, Daniela; Arenari, Rachel
AVALIAÇÃO DA FORMAÇÃO ACADÊMICA E DA INSERÇÃO LABORAL ENTRE GRADUADOS DE PEDAGOGIA EM EDUCAÇÃO BÁSICA NO CHILE
Espinoza, Oscar; González, Luis; Sandoval, Luis; Castillo, Dante
FEMINISMOS PARA ALÉM DOS FEMINISMOS: ÊTHOS CRÍTICO E TRANSFORMAÇÃO DO PENSAMENTO
Balthazar, Gregory da Silva; Marcello, Fabiana de Amorim
A QUALIDADE DA EDUCAÇÃO INFANTIL COMO OBJETO DE ANÁLISE NAS DECISÕES JUDICIAIS
Taporosky, Barbara Cristina Hanauer; Silveira, Adriana Aparecida Dragone
***
Novo Dossiê temático RIDPHE_R
Educación Física en Iberoamérica: historia, memoria y patrimonio/Educação Física na Iberoamérica: história, memória e patrimônio/Physical Education in Ibero-America: history, memory and heritage
Lucia Martínez Moctezuma, Meily Assbú Linhales
Resumo
Este número temático da RIDPHE_R, Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, reúne estudos históricos do Brasil, do México, do Uruguai e da Argentina que tematizam prioritariamente as prescrições e práticas para a educação do corpo e para o desenvolvimento da cultura física, em especial na sua configuração como disciplina escolar – a Educação Física. Com encontros regulares em diferentes fóruns de debate, estes autores e autoras também colocam em evidência o fato de que a pesquisa histórica relativa à educação física na América Latina, de alguma maneira, tende a convocá-los, também, para as ações relativas à organização de acervos documentais e à formulação de políticas de preservação da memória.
Acessem: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/issue/view/324
***
Exploring_childhood_studies Digest, Vol 99, Issue 5
Send Exploring_childhood_studies mailing list submissions to
exploring_childhood_studies@email.rutgers.edu
To subscribe or unsubscribe via the World Wide Web, visit
https://email.rutgers.edu/mailman/listinfo/exploring_childhood_studies
via email, send a message with subject or body 'help' to exploring_childhood_studies-request@email.rutgers.edu
You can reach the person managing the list at exploring_childhood_studies-owner@email.rutgers.edu
When replying, please edit your Subject line so it is more specific than "Re: Contents of Exploring_childhood_studies digest..."
Today's Topics:
1. Doing childhood, doing politics through books, films, and
poetry (Robyn Long)
2. Post-Doc Research Fellow in Childhood and Youth, University
of Leeds, UK (michael)
3. Call for Contributors: SAGE Encyclopedia of Children and
Childhood Studies (Matthew Prickett)
Dear Colleagues,
Over the next few months, the Connectors Study team is looking to build up a resource for those of us involved in the teaching of childhood and youth studies, and cognate disciplines, especially with an emphasis on the relationship between childhood and public life, children’s participation, childhood agency, and children’s politics.
The resource is intended to complement existing academic reading lists and to provide ideas about the ways in which the arts and the humanities can be used in our understanding of childhood publics.
We are therefore asking for nominations of books, films and/or poetry that illuminate the meeting point and any combination of the following themes: childhood, the political (broadly defined), family life, intergenerational conflict/solidarities, and social change.
Examples we have been discussing as a team include but are not limited to books such as Midnight's Children (Salman Rushdie), Crab Crawl (Günter Grass), The Mandibles (Lionel Shriver), The Life of Others (Neel Mukerjee), Lord of the Flies (William Golding), The Outsiders (SE Hinton), Vernon God Little (DBC Pierre), The Tin Drum (Günter Grass), Nip the Buds, Shoot the Kids (Kenzaburo Oe) and many others. And films, such as: Ivan’s Childhood (Andrei Tarkovsky), The 400 Blows (Francois Truffaut), Au Revoir les Enfants (Louis Malle), Walkabout (Nicholas Roeg), Hope and Glory (John Βoorman), The White Ribbon (Michael Haneke), Dead Birds (Robert Gardner), Diamonds of the Night (Jan Němec), Zero de Conduit (Jean Vigo) Turtles can Fly (Bahman Ghobadi), Come and See (Elem Klimov), If… (Lindsay Anderson), A Time for Drunken Horses (Bahman Ghobadi), The Kid (Charlie Chaplin),The Promise (Luc & Jean-Pierre Dardenne), Willow and Wind (Mohammad-Ali Talebi ), The Return (Andrey Zvyagintsev), The Red Balloon (Albert Lamorisse), Germany, Year Zero (Roberto Rossellini), Where Is the Friend's Home? (Abbas Kiarostami).
We are asking that nominations are accompanied by short justification for the nomination (up to 300 words although if you would like to write more that’s also fine). The nomination and its justification, credited to the nominator, will be re-blog on the Connectors Study blog over the winter of 2018-2019. All nominations will remain openly accessible on the blog and offered as suggestions for enriching and complementing reading lists, where there is an interest in broadening social science curricula and engaging with cinematographic, literary, and poetic and figurations of the civic and the political in childhood.
There is no deadline for nominations/submissions and we will take them on a rolling basis until the end of the project in September 2019. We are particularly keen to create an international resource and especially encourage the nomination of books, films and poetry from the Global South, and of directors, poets and writers, past and present, whose work speaks from different positions of ability, class, ethnicity, gender, and race backgrounds, and their combination.
Please send nominations to s.nolas@gold.ac.uk
With thanks and best wishes,
Robyn Long
Melissa Nolas
Christos Varvantakis
Vinnarasan Aruldoss
***
Ponencias II Jornada de Revista Académicas de Ciencias Sociales y Humanidades, LatinRev Argentina (28 jun 2018)
Disponibles las ponencias de la II Jornada de Revista Académicas de Ciencias Sociales y Humanidades: “Posproducción, difusión y estrategias efectivas de indización”, LatinRev Argentina (realizada el 28 de junio de 2018) en: http://flacso.org.ar/latinrev/jornadas-y-capacitacion/
***
[REEDUC] Publicação de nova edição
Caros leitores,
Revista Educação e Cultura Contemporânea acaba de publicar seu último
número em http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc. Convidamos a navegar no sumário da revista para acessar os artigos e itens de interesse. Uma boa leitura.
****
Revista Educação e Cultura Contemporânea
Vol. 15, No 39 (2018)
Sumário
http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/issue/view/208
Editorial
--------
Editorial (1-6)
Inês Barbosa de Oliveira
Artigos
--------
Who benefits from Western forms of education? Unveiling ‘epistemological
blindness’ in language teacher education/Quem beneficia dos modos de
educação ocidentais? Desocultando a ‘cegueira epistemológica’ na
formação de professores de língua (7-30)
Maria Alfredo Moreira
Itinerant Curriculum Theory meets Teacher Education: Educational
foundations, knowledge production, and the teaching and learning context
(31-53)
Todd Alan Price
Contra a cegueira epistemológica nos rumos da teoria curricular itinerante
(54-85)
Maria Luiza Sussekind, João M. Paraskeva
Mestrados e doutorados profissionais: espaços para pesquisas em educação
a distância (86-114)
João Mattar, Wanderlucy Czeszak
Alteridade na pesquisa em educação: por uma ética do desconforto
(115-135)
Viviane Ines Weschenfelder, Elí Henn Fabris
“Imaginar apesar de tudo”: da imagem à responsabilização ética pela
vida do outro (136-162)
Gregory da Silva Balthazar, Fabiana de Amorim Marcello
O pesquisador assume seus limites - início do processo de ir além da
cegueira epistemológica herdada. (163-178)
Virgínia Louzada, Nilda Alves
Isto não é um cachimbo: reflexões acerca da fabricação de verdades
sobre objeto e sujeitos de pesquisa em Educação. (179-195)
Doriele Andrade Duvernoy
Potências e desafios da relação entre cegueira epistemológica e
problematização para a pesquisa com a escola. (196-214)
Clarice Salete Traversini, Julia Milani Reis, Konstans --- Steffen
Experimentar modos outros de habitar a escola: arte e filosofia na pesquisa
em educação (215-237)
Daniel Bruno Momoli, Luciana Gruppelli Loponte
Saberes subalternizados e a possibilidade de ruptura com a servidão:
pesquisa no cotidiano escolar (238-257)
Janete Magalhães Carvalho
Sobre o rigor poético do artista: uma outra concepção de ciência
(258-281)
Christian Fernando Ribeiro Guimarães Vinci
Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação (282-303)
Elizeu Clementino de Souza, Mariana Martins de Meireles
Auto(trans)formação permanente com professores: em busca de uma
compreensão político-epistemológica (304-324)
Joze Medianeira dos Santos de Andrade Toniolo, Celso Ilgo Henz
Narrativas em redes de compartilhamento de saberes docentes: possíveis
alternativas à cegueira epistemológica? (325-341)
Alexandra Garcia, Soymara Vieira Emilião
A pesquisa como movimento de afirmação da vida inventiva de
docentes/discentes (342-356)
Tania Mara Zanotti Guerra Frizzera Delboni, Sandra Kretli da Silva
Movimento de educação do campo enquanto fenômeno decolonial: afirmando
percursos de desobediência político-epistemológica (357-374)
Magno Nunes Farias, Wender Faleiro
Educação antirracista e epistemologias diversas: políticas afirmativas
no Brasil e Uruguai (375-396)
Carla Beatriz Meinerz, Martín José Fernández Ramírez
Imagens e as suas fugas do visível (397-415)
Antonio Carlos Rodrigues de Amorim
Reflexões filosóficas e político-epistemológicas na pesquisa em
educação: como ver a realidade? (416-441)
Jane Paiva, William Rodrigues Barbosa
Agnosia epistemológica (442-457)
Carlos Roberto Carvalho, Affonso Henrique Vieira da Costa
Por uma Educação que inclua a cegueira física e transcenda a cegueira
epistemológica: a experiência do jogo da capoeira (458-478)
Albert Cordeiro, Nazaré Cristina Carvalho
***
Childhood Vol. 25, No. 3, August 1, 2018 is now available online
Editorial
A global journal of local and global child research Karl Hanson
25th anniversary special section: Conversations
‘Global/local’ research on children and childhood in a ‘global society’ Moderator: Karl Hanson, Participants: Tatek Abebe, Stuart C Aitken, Sarada Balagopalan, and Samantha Punch
Articles
Refiguring childhood: Hannah Arendt, natality and prefigurative biopolitics Kevin Ryan
‘Do you know what we do when we want to play?’ Children’s hidden politics of resistance and struggle for play in a Swedish asylum centre Sandra Karlsson
Perspectives of ultra-Orthodox children in Israel on risk and protection: The intersection of culture, religion, spirituality, and socio-political context Yochay Nadan and Zev Ganz
In defence of tokenism? Implementing children’s right to participate in collective decision-making Laura Lundy
Researching disabled children and young people’s views on decision-making: Working reflexively to rethink vulnerability Sarah Louise Skyrme and Simon Woods
Competent parents with natural children: Parent and child identities in manual-based parenting courses in Sweden Hetty Rooth,Katarina Piuva, Ulla Forinder, and Maja Söderbäck
Children and sexting: The case for intergenerational co-learning Nick Lee, Angela Hewett, Clara Rübner Jørgensen, Jerome Turner, Alex Wade, andAnnalise Weckesser
Reflexivity and ethical mindfulness in participatory research with children: What does it really look like? Antonia Canosa, Anne Graham, and Erica Wilson
***
Revista Argumentos Pró-Educação publica v.3 n8 Maio-Agosto de 2018
Prezados colegas e leitores Com satisfação divulgamos mais uma edição da Revista Argumentos Pró-Educação.
Volume 03, n. 8, maio-agosto/2018. DOI: http://dx.doi.org/10.24280/ape.v3i8
Segue o link para revista e o Sumário.
Desejamos uma excelente leitura.
http://ojs.univas.edu.br/index.php?journal=argumentosproeducacao&page=issue&op=view&path[]=23
Sumário
http://ojs.univas.edu.br/index.php?journal=argumentosproeducacao&page=issue&op=view&path%5B%5D=23&path%5B%5D=showToc
Editorial
Editorial
Jose Luis Sanfelice
Artigos
Nietzsche e a crítica ao humanismo na educação
Vilmar Martins
MARTINS
Diário Popular e Correio Paulistano: espaço de atuação do grêmio de professores
Lidiany Cristina de Oliveira
OLIVEIRA
O campo da formação docente no Brasil: análise da produção científica (2008-2015)
Daniela Gilvana Alfredo Sene, Jane Kelly Oliveira Friestino
SENE_FRIESTINO
Formação continuada de professores: pressupostos teóricos sobre sua concepção e suas modalidades
Alexandre Giacomini, Everton Lüdke
GIACOMINI_LUDKE
Inclusão e integração do refugiado: reflexões iniciais a partir do contexto educacional
Poliana Fabíula Cardozo, Vinícius Alves da Silva
CARDOZO_SILVA
Atividade de estudo e o jovem no ensino médio técnico: alguns apontamentos
Fabrício Spricigo, Marleide Coan Cardoso, Marcos Luis Grams
SPRICIGO_CARDOSO_GRAMS
Relatos de Experiência
Projeto autonomia do saber na EPG Dorival Caymmi: novos caminhos na EJA
Tiago Cavalcante Guerra, Marcus Vinicius de Melo Oliveira
GUERRA_OLIVEIRA
O têxtil no ensino de arte – corpo e tramas no saber sensível
Daiane Figueiredo Rosenhein, Maristani Polidori Zamperetti
ROSENHEIN_ZAMPERETTI
O ensino da arqueologia na educação infantil
Vitoria Duarte Wingert, Jander Fernandes Martins, Inês Caroline Reichert
WINGERT_MARTINS_REICHERT
Resenha
Resenha - Instituto Nacional de Telecomunicações (Inatel): 50 anos de história
Peterson Beraldo de Andrade
Nenhum comentário:
Postar um comentário